YOU NEED TO KNOW YOURSELF

WEEND’Ô (2012)
WEEND’Ô - YOU NEED TO KNOW YOURSELF

Het Franse kwartet Weend’ô kreeg met het album Time Of Awakening een redelijk succesvolle respons. Klaarblijkelijk voldoende reden om het debuutalbum You Need To Know Yourself opnieuw uit te brengen, zij het met toegevoegde singleversies en nieuwe arrangementen voor een viertal nummers. De totale lengte van het album komt daarmee op ruim een uur. Persoonlijk boeit de stem van zangeres Laetitia Chaudemanche mij niet bijzonder en door het feit dat zij ook toetsen speelt, ligt een vergelijking met Amy Lee (Evanescence) voor de hand. Muzikaal komt Weend’ô ook aardig in de buurt van Evanescence. De opener Dark Element is erg sfeervol voor wat betreft de coupletten, maar deels zijn er ook uptempo passages waarin Chaudemanche met een hoog stemmetje zingt. Het lange stuk Betrayal bevat mooie symfonische stukken vergelijkbaar met de muziek van Visage in de jaren tachtig. Net als op een enkele andere track vind ik het geluid van de snaredrum irritant blikkerig, maar de compositie is in zoverre intrigerend omdat er enkele verrassende wendingen in zitten. Mogelijk is dat een samensmelting van eerder geschreven verschillende losse nummers. Laetitia noemt Anneke van Giersbergen een van haar iconen en zegt dat ze vooral beïnvloed is door veel metalartiesten. Gitarist Térence N’Guyen Van brengt de progressieve invloeden uit de jaren zeventig mee, zodat er een aardige mix is ontstaan van pop, Franse chansons, metal en symfo. De synthsolo in het titelstuk is aansprekend, maar het wat brijige gitaargeluid is weer minder. Of op zijn Cruyffiaans gezegd ‘elk nadeel heb z’n voordeel’, al geldt voor dit album eerder het omgekeerde. De talrijke fraaie fragmenten kunnen de drammerige stukjes onvoldoende compenseren en als je dan ook niet van de zang kunt genieten dan wordt het lastig het album een hoge score te geven. Binnen het genre bevat You Need To Know Yourself een aantal aardige en originele vondsten, maar als geheel is het toch niet imposant genoeg.