IN YOUR ROOM

AGUA DE ANNIQUE (2009)
AGUA DE ANNIQUE - IN YOUR ROOM

In Your Room, het tweede soloalbum van zangeres Anneke van Giersbergen (ex-The Gathering), moet ik helaas recenseren aan de hand van een digitale download. Anneke componeerde de meeste van de twaalf composities zelf en wordt muzikaal bijgestaan door Joris Dirks (gitaar, zang), Jacques de Haard (bas) en Rob Snijders (drums, toetsen). Dit popalbum zou normaal gesproken niet in aanmerking zijn gekomen om voor deze website te recenseren, maar gezien haar achtergrond, haar ongelooflijk mooie stem en het feit dat ze de elfde track samen met Devin Townsend schreef, verdient ze een plaatsje op deze website. Natuurlijk zijn deze popsongs uiterst smaakvol gearrangeerd, soms voorzien van een synthesizer in I Want, dan weer met de tweede stem van Dirks in The World. Het nummer Sunny Side Up vertoont wat oud-symfonische trekjes door het orgel op de achtergrond; het geheel klinkt een beetje als Yes ten tijde van Time And A Word (1969), terwijl Physical wat aan The Logical Song van Supertramp doet denken. Home Again heeft bijna eenzelfde begin en eenzelfde sfeertje als Homburg van Procol Harum, deels in een akoestische uitvoering. Wat steviger - bijna in haar oude stijl - klinkt Wide Open. Hierop speelt gitarist Twan van Gerven (Beef) mee, evenals op Just Fine. Als tegenhanger volgt daarna het slepende Longest Day. Het laatste nummer werd geschreven door bassist De Haard, uiteraard met een zware en wat zwiepende bas; een aardig en krachtig liedje. De productie van Michiel Schoots is verder uitstekend.

In Your Room, grotendeels bij Anneke thuis opgenomen, is een puike popplaat, maar geen album dat over twintig jaar als monument de geschiedenis zal ingaan. Annekes stem blijft echter voor mij een van de beste van Nederland, want welke stijl ze ook zingt ze maakt er altijd wat van. Koester haar, want zo zijn er maar weinig!