THE LIBERTY PROJECT

REEKERS, EDWARD (2023)
REEKERS, EDWARD - THE LIBERTY PROJECT

Voormalig Kayak-frontman Edward Reekers pakt na een lange muzikale pauze, althans voor wat betreft het studiowerk, fors uit met een dubbelalbum waarin hij een covid-achtige crisis belicht vanuit diverse invalshoeken. Er doorheen speelt een amoureuze relatie tussen de twee hoofdpersonen Thomas (Edwin Reekers) en Catherine (Cindy Oudshoorn) die gedurende de crisis elk hun eigen weg gaan en aan het eind van het verhaal elkaar weer vinden. In mijn beleving overtreft Reekers zichzelf. Met medewerking van onder anderen Koen Herfst, (Ayreon), Damian Wilson, JayCee, Mark Bogert en niemand minder dan Steve Hackett staan de zeventien tracks borg voor een boeiend stuk melodieuze muziek die qua stijl elementen uit klassieke muziek combineert met pop, musical en rock. Natuurlijk is er ook een belangrijke rol weggelegd voor Reekers’ soulmate Cindy Oudshoorn. Tal van gastmuzikanten, zoals Harry Sacksioni, Jeroen Goossens en vocalisten Mark Lennon, Mark Omvlee, PA’Dam en Marcel Jonker – die zich heerlijk uitleeft in het musical-achtige Money – zorgen voor een bont palet aan muzikale ideeën. Het wekt geen verbazing dat de invloeden van Kayak in dit project terug te horen zijn. Zeker in de door Edward en Cindy gezongen stukken, klinkt Kayak nadrukkelijk door. De klassiek aandoende achtergrondkoortjes en de door anderen gezongen nummers zorgen echter ook voor heel andere stijlinvloeden. Zo is in The Disease de combinatie Ayreon en JayCee goed voor een ouderwets stukje gepolijste hardrock en doet een track als The Clash Of Belief me nadrukkelijk denken aan muziek uit de fantastische musical Les Misérables. Het repeterende melodietje dat in tal van James Bondfilms opduikt, hoor je in Two Lifetimes en het kinderkoortje in We Live To Die gaat weer richting musical. De combinatie van invloeden die Reekers heeft geïnspireerd tot het schrijven van deze muziek, heeft in elk geval geleid tot een zeer indrukkwekkende prestatie waarbij als kers op de taart de productie mede werd verzorgd door niemand minder dan Joost van den Broek, (ex-After Forever, Star One). Hij is ook verantwoordelijk  voor de ‘stringpartijen’ en uiteraard bespeelt hij de Hammond.