TRINITY

MATTHEWS, RODNEY AND JEFF SCHEETZ WITH OLIVER WAKEMAN (2019)
MATTHEWS, RODNEY - TRINITY

Het zat al jaren in de planning, maar eindelijk zijn drummer en fantasy-artist Rodney Matthews (ex-Squidd) en de Amerikaanse gitarist Jeff Scheetz erin geslaagd om na vele jaren het door hen opgezette project af te ronden. Trinity bevat tien composities, geïnspireerd op de kunstwerken van Matthews die, alleen op vinyl, worden aangevuld met het eerder als kerstwens uitgebrachte I Saw Three Ships met zang van Bob Catley (Magnum) en een prachtig pianoduet van Oliver en Rick Wakeman van November Wedding dat ook op het album staat en een vocale versie van het titelstuk. Het gitaargeluid van Scheetz is divers, maar klinkt meestal verfijnd en zwoel. Hij speelt ook bas en akoestische gitaar. Nadrukkelijk herkenbaar in een aantal stukken zijn Oliver en Rick Wakeman. Ook prominente rockmuzikanten voor wie Matthews covers ontwierp zijn van de partij zoals bassist-zanger John Payne (ex-Asia) en gitarist- bassist Tony Clarkin (Magnum). Het muzikale genre is absoluut progressief te noemen al zijn er diverse nummers waarin ook folkinvloeden te horen zijn, mede door de gebruikte instrumenten, waaronder doedelzak en fluit die worden bespeeld door Pete Coleman. De beperkte zang en het gevarieerde geluid van Scheetz’ gitaar maken dit schijfje zeer genietbaar, mede door het subtiele en gedoseerde drumspel van Matthews. In de talrijke passages waarin de toetsen soms worden afgewisseld door saxofoon en fluit, maar waarin uiteraard de gitaar meestal een overheersende rol speelt, is de karakteristieke stijl van de familie Wakeman duidelijk herkenbaar. Van de stevige opening Heavy Metal Hero tot en met het frivole Rivendell is de muziek te bestempelen als traditionele prog met tempowisselingen, aparte ritmes en vooral veel prachtige, instrumentale stukken. Natuurlijk is het ontwerp van de cover van maestro Matthews zelf. Naast de cd zijn er ook een vinylversie en een luxe boxset verkrijgbaar.