I, II-DREAM RUNNER, III-INNERVISION

PHENOMENA (1985, 1987, 1993)
PHENOMENA - III-INNERVISION

Tijdens de hoogtijdagen van de melodieuze hardrock zag producer Tom Galley zijn kans schoon om een conceptplaat op te nemen. Zijn broer Mel Galley, medecomponist en beoogd partner bij het project Phenomena, accepteerde een aanbod om bij Whitesnake te gaan spelen en dus moest Tom het karwei verder alleen klaren. Mel schreef en speelde echter wel mee en het gelijknamige debuut zag in 1985 het levenslicht met namen als Cozy Powell, Glenn Hughes en Neil Murray. Toetsenist Richard Bailey (Alaska) schreef voor een groot deel mee aan de nummers van de eerste twee albums. Voor mij is het hoogtepunt op Phenomena I het nummer Phoenix Rising met een mooie, heerlijk symfonische melodie. Ook de knipoog naar de synthpop in Twilight Zone is erg aardig. De titeltrack had ook een stukje kerkzang kunnen zijn en is een vreemde eend in de bijt. Door de Asia-achtige single Did It All For Love op het vervolg Phenomena II - Dream Runner (1987) kwam het project internationaal nog meer in de belangstelling te staan. Genoemde namen worden op dit tweede deel aangevuld met onder anderen John Wetton, Michael Sturgis, Scott Gorham, Kyoji Yamamoto en Leif Johansson, waarvan de laatste ook een behoorlijk aandeel had in het schrijven van de muziek. Phenomena III - Innervision (1993) was grotendeels een initiatief van de platenmaatschappij en niet zozeer een wens van Tom Galley. Toch scoort dit album met zanger Keith Murell, een betere productie en een frissere klank, hoger dan de eerste twee albums, die mij compositorisch niet echt kunnen boeien, ook al wordt er voortreffelijk op gezongen en gespeeld. De bas, en op Phenomena II vaak de hele ritmesectie, zijn eigenlijk best tamelijk simpel en eentonig. Ook de stem van Glenn Hughes, hoe strak ook, komt mij door het heel frequent forceren toch wat geknepen en onnatuurlijk over. De drie albums hebben een prachtig digipackjasje gekregen dat vergezeld gaat van een informatief boekje met nieuw − feitelijk het oorspronkelijke − artwork voor Phenomena III aangevuld met commentaar van onder anderen initiator Tom Galley. Al met al zeer verzorgde heruitgaven.